Mit dem Motto ’Eure Geschichte ist unsere Geschichte’ bietet das Jakob Bleyer Heimatmuseum, als ein lebendiges Museum neben seinen Ausstellungen lokale und landesweite ungarndeutsche Projekte an.
BeratungAlsó tagozat, 1–4. évfolyam
Múzeumpedagógiai foglalkozás:
– időtartama: 45 perc
– budaörsi iskolák számára: 600 forint/diák
– Budaörsön kívüli iskolák számára: 1000 forint/diák
Kézműves foglalkozás:
– időtartama: 30–45 perc
– díja: 1500 forint/diák
1. Család
Család, rokoni viszonyok, generációk együttélése. Családtagok jellemzése, a család napirendje, teendők a hét különböző napjain. Feladatmegosztás a családban, gyerekek kötelességei régen és ma. Mesterségek a családban.
Milyen volt régen gyereknek lenni? Milyen volt egy többgenerációs családban élni? Hogyan telt el egy budaörsi család egy napja? Ezekre a kérdésekre is választ adunk a foglalkozás keretében, melyet párbeszédek írása zár le a család egy napjáról. A téma feldolgozását korhű képek és tárgyak is segítik.
2. Népviseletek
Öltözködés, viseletek Budaörsön. Hétköznapi és ünnepi viseletek, gyermekek viselete.
Hogyan öltözködtek Budaörsön? Milyen volt az ünnepi viselet? Interaktív foglalkozás keretében a gyerekek egymást öltöztetve ismerkednek meg a régi idők ruhadarabjaival.
3. Életmód
Élet a faluban, élet Budaörsön, szőlő- és gyümölcstermesztés. Budaörsi parasztház részei, berendezési tárgyai. Az udvar és a kert, melléképületek.
A tájház bemutatásával a foglalkozás keretében a helyszínen ismerhetik meg a sváb parasztház részeit, berendezési tárgyait, a gazdálkodás formáit.
Az órát jól kiegészíti a kékfestő kézműves foglalkozás.
4. Étkezés
Konyhai eszközök, ételreceptek, hagyományos ételek. Életbölcsességek falvédőkön.
Mit? Hol? Hogyan étkeztek a régi budaörsiek? A foglalkozás keretében megismerkedünk a sváb konyha eszközeivel, az évszakokhoz szorosan kapcsolódó ételekkel, a konyhai falvédőkön elhelyezett életbölcsességekkel.
A témához választható kézműves foglalkozás is, egy az évszakhoz kapcsolódó egyszerűbb étel vagy sütemény elkészítése (például: farsangi fánk, mézeskalács).
5. Ünnepek
Hogyan ünnepeltek a budaörsiek? Melyek voltak a naptári év fő ünnepkörei? Az évnek megfelelően az egyik ünnepkört részletesen is megismerheted.
A naptári év fő ünnepei:
– karácsonyi ünnepkör kiegészítő kézműves foglalkozással (karácsonyfadíszek készítése vagy mézeskalács sütése)
– farsangi ünnepkor és nagyböjt kiegészítő kézműves foglalkozással (farsangi fánk készítése, nagyböjti étel készítése)
– húsvéti ünnepkör (nyuszihívogatók, játékok tojásokkal) kiegészítő kézműves foglalkozással (tojásfestés)
– Úrnapja (virágszőnyeg, Mária-lányok, gyermekek szerepe) kiegészítő kézműves foglalkozással (úrnapi virágszőnyeg és oltár egy darabjának elkészítése)
Felső tagozat, 5–8. évfolyam
A múzeumpedagógiai foglalkozások:
– időtartama: 60 perc
– budaörsi iskolák számára: 600 forint/diák
– Budaörsön kívüli iskolák számára: 1000 forint/diák
1. Család
Család, rokoni viszonyok, budaörsi családok, családfák.
Milyen lehetett 100 évvel ezelőtt gyereknek lenni? Mit jelentett a többgenerációs család? Mi volt a „Hutschapingl”? Többek között ezekre a kérdésekre is választ adunk a foglalkozás során.
Interaktív feladat: családfa elkészítésére és beküldésére kérjük a tanulókat.
2. Életmód
A magyarországi német falu, különös tekintettel Budaörsre. Településformák és jellemzőik. A parasztház helyiségei, berendezési tárgyai. Melléképületek formái, elhelyezkedése az udvarban. Népi gyógymód.
Hogyan nézett ki egy magyarországi német falu? Merre volt a budaösi Frankenberg, Kalvarienberg, Hausgärten? A diákok a helyi tájház példáján megismerhetik a sváb parasztház jellegzetességeit, berendezési tárgyait és azok használatát.
Mire használták a következő gyógynövényeket? Kümmel, Wilder Majoran, Tausendgüldenkraut. A foglalkozás keretében ezekre is választ kapunk.
3. Étkezés
Konyhai eszközök, ételreceptek, hagyományos ételek.
Mit főzzünk már megint ma? Mi is az a Hefefladen? A jellegzetes sváb ételek mellett bemutatjuk a sváb konyhát és annak berendezési tárgyait.
4. Ünnepek
Hogyan ünnepeltek a budaörsiek? Melyek voltak a naptári év fő ünnepkörei? Az évszaknak megfelelően az egyik ünnepkört részletesen is megismerheted.
A naptári év fő ünnepei:
– karácsonyi ünnepkör
– farsangi ünnepkor és nagyböjt
– húsvéti ünnepkör
– az úrnapi virágszőnyeg
5. Hagyományos mezőgazdaság
A paraszti év rendje. Betakarítás, aratás, szüret Budaörsön. Kalákában végzett munkák: kukorica- és tollfosztás. Téli munkák, különös tekintettel a disznóvágásra. Életbölcsességek, időjóslások.
Mit értünk „Honigler” alatt”? Merre haladt az „őszibarack ösvény”? Mi volt a szőlőszoba? Hallottál már a Hölle pezsgőről? A budaörsi bor, szőlő- és őszibarack-termesztés bemutatása mellett képzeletbeli időutazásra invitáljuk résztvevőinket: szüretelni megyünk a budaörsi határba, továbbá résztvevői leszünk a korabeli disznóvágásnak is.
Interaktív feladat: életbölcsességek, időjóslások megfogalmazása.
6. Telepítéstörténet
A magyarországi németek 18. századi betelepítése. Németek által lakott területek. Budaörs betelepítése, budaörsi családok.
Hogyan illeszkedett Budaörs betelepítése a nagy „Schwabenzug”-hoz, a német betelepítéshez? Korabeli források segítségével elemezzük a folyamatot. Megismerkedünk az első budaörsi német családokkal is.
7. Elhurcolás és elűzetés
A magyarországi németek kálváriája 1944 és 1947 között. Internálás a Szovjetunióba, kitelepítés Németországba.
Miért és mikor telepítették ki a budaörsi németeket? Hány főnek kellett elhagynia szülőfaluját? Milyen kálváriát jártak be, hogyan kezdtek új életet? Ezekre a kérdésekre is választ adunk a foglalkozás keretében.